/

Heeft u een vraag? Kom langs in het Brughuis aan de Ieplaan 2, bel naar 078 202 11 11 of stuur een mail

Wat is buurtbemiddeling?

In ons land wonen we dicht op elkaar. Soms leidt dat tot ergernissen of ruzies. Vaak begint het met kleine irritaties. Door niet of niet goed met elkaar te praten, kan het uit de hand lopen. Buurtbemiddeling brengt partijen samen aan tafel, creëert begrip voor elkaars standpunten en stimuleert het zoeken naar een blijvende oplossing. Dit verbetert de sfeer in de straat en in de buurt.

 

Wie bemiddelt?

Buurtbemiddeling werkt met bemiddelaars. Dit zijn goed getrainde vrijwilligers. Juist de inzet van vrijwilligers bepaalt voor een groot deel het succes van buurtbemiddeling. Ze zijn neutraal, spelen niet voor rechter en vellen geen oordeel. Ze proberen de buren die onenigheid met elkaar hebben weer aan de praat te krijgen, zodat de buren zelf tot een oplossing komen.

 

​Voor wie is Buurtbemiddeling?

Buurtbemiddeling is voor alle inwoners van Alblasserdam. Buurtbemiddeling is gratis, onafhankelijk, neutraal, vertrouwelijk en vrijwillig. Wanneer kan buurtbemiddeling worden ingeschakeld?  Denk aan geluidsoverlast, overlast van kinderen of huisdieren, rommel of stank rond de woning of trappenhuis, erfscheidingen en pesterijen.

En wanneer niet!

Bij mishandeling, strafbare feiten, buitensporige agressie, crisissituaties, onenigheid in familiesfeer of met instanties of bij alcohol, drugs en psychiatrische problematiek.

 

Hoe werkt Buurtbemiddeling?

  • Je neemt contact op met Buurtbemiddeling of wordt doorverwezen door politie of woningcorporatie. Met de coördinator bespreek je wat er aan de hand is. Er wordt gekeken of het conflict bij Buurtbemiddeling thuis hoort.
  • Vervolgens worden twee bemiddelaars ingezet en volgt een kennismaking bij jou thuis. De bemiddelaars gaan met je in gesprek om inzicht in de situatie te krijgen.
  • Vervolgens gaan de bemiddelaars naar de andere partij.
  • Als deze instemt met een gesprek, wordt er een afspraak gemaakt.
  • Bij een bemiddelingsgesprek zijn de buren en de twee bemiddelaars aanwezig. Het gesprek vindt plaats op een neutrale locatie.
  • Tijdens het gesprek zoeken de bewoners zelf naar oplossingen. De buurtbemiddelaars helpen daarbij, maar geven geen oplossingen. Als de bewoners het samen eens worden maken ze afspraken. De afspraken kunnen  schriftelijk worden vastgelegd.
  • Na een aantal weken worden de bewoners gebeld om te informeren hoe het gaat.

 

Samenwerkingsverband

Buurtbemiddeling wordt uitgevoerd door Stichting Welzijn Alblasserdam en is een samenwerkingsverband met Woonkracht 10, de politie en de gemeente Alblasserdam.

 

Meer informatie

Wil je meer informatie over Buurtbemiddeling? Neem dan contact op via 078 - 202 11 11 of info@stichtingwelzijnalblasserdam.nl. De coördinator buurtbemiddeling neemt dan zo spoedig mogelijk contact met je op.

Direct aanmelden voor hulp en ondersteuning?

Aanmelden
Cookies

Deze website gebruikt noodzakelijke cookies voor een correcte werking en analytische cookies (geanonimiseerd) om de statistieken van de website bij te houden. Marketing cookies zijn nodig voor het laden van externe content, zoals YouTube-video's of widgets van Sociale Media. Zie ons cookiebeleid voor meer informatie.